dissabte, 5 de desembre del 2009

AQUÀRIUM

El divendres dia vint, havíem de visitar un lloc cultural que oferissin activitats educatives per les escoles. Nosaltres vam decidir anar a l’ AQUÀRIUM.

La veritat és que ofereixen una gran diversitat d’activitats per a tots els nivells, des d’educació infantil fins a secundària i també hi ha el dia del professorat.
Aquestes activitats que ells ofereixen tenen un triple objectiu:
•Apropar a l’alumnat al fascinant món submarí, en especial a la mar Mediterrània.
•Sensibilitzar l’alumnat pel que fa a la preservació del medi marí.
•És un suport per al professorat, oferint l’ AQUÀRIUM com una eina de treball completa, divertida i interessant.

L’organització de les activitats que ofereix l’ AQUÀRIUM disposa d’activitats adaptades a l’alumnat amb necessitats educatives especials. Tot i que recomanen una entrevista prèvia d’assessorament amb el Departament d’Educació.
Les activitats que ofereixen són:
EDUCACIÓ INFANTIL: peixos, colors, formes, sensacions, sons, emocions, rialles, vivències i molt més és el que podeu descobrir venint a l’ AQUÀRIUM de Barcelona amb el vostre alumnat d’Educació Infantil.
Poden fer: visita lliure, visita guiada, aqua, TIC, viatge al país de MARMARÀ.

EDUCACIÓ PRIMÀRIA: peixos, colors, formes, sensacions, sons, emocions, rialles, vivències, experiments, observacions i molt més és el que podeu descobrir venint a l’ AQUÀRIUM de Barcelona amb el vostre alumnat d’Educació Primària.
Totes aquestes activitats les poden realitzar de diverses maneres: visita lliure, visita guiada, aqua, TIC, aules de taller, viatge al país MARMARÀ.


EDUCACIÓ SECUNDÀRIA: us proposem que feu una immersió a les profunditats marines, i gaudiu d’una forma diferent de descobrir el fascinant món de la vida en mar amb el vostre alumnat.
Aquests alumnes poden realitzar la proposta amb diferents aspectes que els ofereixen: visita lliure, visita guiada, visita a la part tècnica, aules de taller, treball de recerca de batxillerat.

I com hem dit també hi ha el dia del professorat. Aquest dia és els dimecres laborables del curs escolar. Durant aquests dies i amb reserva prèvia, el professorat hi té l’entrada lliure. L’equip de Departament d’Educació els ensenya les instal•lacions mentre els hi explica, al mateix temps, la seva proposta pedagògica.


EXPLICACIÓ DE LES ACTIVITATS:

AQUA: aquesta activitat pretén donar a conèixer la gran importància de l’aigua al nostra planeta.
Per a cicle inicial hi ha Visc al fred ... Jo, a la calor, els objectius d’aquesta activitat són descobrir com són i com s’adapten els animals aquàtics al seu hàbit, observar directament alguns éssers vius i aprendre a estimar i a tenir respecte pel medi marí. Una petita síntesi del que és l’activitat: els alumnes van acompanyats pel Capità Ahab i la seva gran bola del món, els nens i nenes faran un recorregut per tots els mars del món per ajudar la sardina Tina a recuperar la seva cua.

I per a cicle mitjà hi ha l’activitat de Planeta Aqua: el món de les transformacions, els objectius d’aquesta activitat són identificar alguns animals aquàtics i classificar-los segons el grup al qual pertanyen, aprendre a utilitzar els recursos de les exposicions per obtenir informació i estimar, respectar i interessar-se pels éssers vius i l’espai on viuen. Consisteix en un joc de descoberta per l’exposició “ Planeta Aqua “ i continua amb una visita guiada pels aquaris. Els nens i nenes es converteixen en exploradors que descobriran el món dels éssers vius que viuen al medi aquàtic i les seves adaptacions.

TIC: Taller Interactiu Científic: aquest taller és una proposta de l’ AQUÀRIUM que aprofita la part lúdica del teatre com a forma d’expressió per transmetre continguts d’una manera més entenedora i divertida. Consisteix en una visita guiada interactiva pels diferents aquaris i una representació teatral on se sintetitzen els conceptes apresos durant la visita guiada.

Els títols d’aquest taller són:
La màgia dels colors. Els seus objectius són relacionar els diferents colors dels peixos amb l’entorn on viuen, observar directament la diversitat de plantes i animals marins i desvetllar l’ interès, la sensibilitat i el respecte per la conservació del medi ambient. Una petita descripció del que és l’activitat: l’Evarist, un peix pallasso ( peix tropical ), es perd i arriba al mar Mediterrani. Per trobar el camí de tornada demana ajut als peixos que troba i s’estableixen diferents relacions entre ells.

Inventa el teu peix. Els objectius d’aquesta activitat són conèixer algunes característiques morfològiques i fisiològiques dels animals marins, relacionar la forma d’algunes parts dels animals marins amb la funció que desenvolupen i desvetllar l’ interès, la sensibilitat i el respecte per la conservació del medi ambient. En què consisteix l’activitat: la doctora Pandora, metgessa subaquàtica, visita els peixos malalts amb l’ajut dels nens i nenes per guarir-los. Gràcies a aquestes consultes mèdiques es reforcen diferents conceptes sobre l’adaptació morfològica i fisiològica d’algunes peixos.

Les 1001 preguntes del mar. Aquesta activitat consisteix en que la doctora Pandora rep una sèrie de trucades, faxos i telegrames que li demanen que baixi al mar. Quan està al fons del mar apareix l’Ecs, un personatge que es dedica a escampar brutícia. La doctora Pandora, amb l’ajut dels seus amics i dels nens i nenes fan fora l’Ecs, i el mar torna a estar net. Els objectius d’aquesta activitat són conèixer la repercussió que té la contaminació sobre la vida marina, utilitzar correctament els contenidors de reciclatge per eliminar les deixalles que trobem a les platges i reflexionar sobre algunes accions que es poden fer per protegir el medi marí.


AULES TALLER: l’objectiu de les aules taller és donar a conèixer amb més profunditat certs aspectes de la biologia marina i aconseguir que l’alumnat en tregui el màxim profit.
Aquesta activitat és guiada i gira al voltant de les unitats didàctiques desenvolupades pel Departament d’Educació i adaptades a cada cicle educatiu.

Consta de dues parts:
•Una visita guiada en la qual es remarquen amb més èmfasi els aspectes rellevants de la unitat didàctica escollida.
•Una sessió pràctica a l’aula taller.

L’ AQUÀRIUM disposa de tres aules taller equipades amb suport multimèdia i materials per a la realització d’experiències i la manipulació d’animals.

Els títols de les Unitats Didàctiques són:
El fantàstic món dels taurons. Aquesta activitat consisteix en el tauró Dentetes, que convida els nens i nenes, a través de diverses activitats d’identificació, de manipulació i d’experimentació, a conèixer alguns aspectes de la morfologia i fisiologia dels taurons, així com la seva relació amb l’espècie humana i amb el medi. Els objectius d’aquesta són identificar les característiques morfològiques i fisiològiques dels taurons i la diversitat d’espècies existents, utilitzar procediments i instruments propis d’una exploració científica de l’entorn i valorar la funció dels taurons en l’ecosistema marí.

Mira, un peix. Aquesta consisteix en que en Panxut, un cavallet de mar, a través de propostes d’experimentació i d’interpretació, convida els nens i nenes a conèixer el món dels peixos: quines són les parts principals dels seu cos, què mengen, per on respiren, com es reprodueixen i com neden. Els objectius de la qual són conèixer les característiques morfològiques i fisiològiques dels peixos i la seva adaptació al medi, potenciar l’ús de procediments científics per experimentar amb l’entorn i mostrar curiositat i interès per conèixer el món dels peixos.

... Aules taller ( part pràctica ):
El joc del mar. Consisteix en que el capità Aquàrium anima a tots els nens i nenes a descobrir mitjançant una joc didàctic com són els diferents ecosistemes marins, quines adaptacions presenten els organismes que hi trobem i les relacions alimentàries que s’estableixen entre ells. Proposa també reflexionar sobre l’actuació dels éssers humans pel que fa a la conservació o la destrucció del medi. Els objectius són analitzar les característiques generals dels ecosistemes marins i conèixer la diversitat d’organismes que hi habiten, observar material biològic i organismes vius i conèixer les relacions que s’estableixen en un ecosistema.

Sobreviure! El joc del comportament. Mitjançant un joc, el capità convida a tots els nens i nenes a conèixer les estratègies que utilitzen els organismes marins per preservar l’espècie. Es reprodueixen ens petits aquaris les principals estratègies d’alimentació que utilitzen, es relacionen diferents animals amb el seu sistema de defensa, s’observen els ous de diferents organismes i s’analitzen les associacions que s’estableixen entre ells, en una relació de mútua convivència. Els objectius d’aquesta activitat són analitzar algunes de les estratègies que utilitzen els organismes marins per adaptar-se al medi on viuen i que els permeten sobreviure i observar material biològic i organismes vius.

La salut del mar. Després de mostrar la bellesa i fragilitat dels ecosistemes marins, el Capità provoca que els nens i nenes reflexionin sobre els principals impactes ambientals causats per l’acció dels humans. També s’analitzen experimentalment alguns d’aquests impactes i es reflexiona sobre algunes solucions. Els objectius d’aquesta són descriure les causes i les conseqüències de l’alteració del medi marí per l’acció dels humans, utilitzar procediments d’observació, recollida de dades, anàlisi i avaluació científica i adoptar actituds compromeses vers la preservació del medi.

Visc al mar i no sóc un peix. En Bernat, un cran ermità, anima a tots els nens i nenes a conèixer com són i on viuen alguns dels invertebrats marins ( estrelles de mar, crancs, musclos, etc.), a partir d’observacions directes o indirectes, de descripcions, de classificacions i altres activitats. Els objectius són conèixer les característiques generals i la diversitat d’invertebrats marins, observar, descriure, identificar i classificar alguns grups d’invertebrats i mostrar curiositat i interès per conèixer els organismes de l’entorn.


VIATGE AL PAÍS MARMARÀ: aquesta activitat combina les tècniques de llum negra i els titelles per a fer èmfasi de les sensacions que sorgeixen d’un viatge al fons del mar. A més a més, els nens i nenes descobriran com es comuniquen els animals dins de l’aigua, la importància de les seves adaptacions i els sentits que han desenvolupat per viure en aquest medi. Els objectius són comprovar els sentits dels éssers marins amb els dels humans, observar les qualitats perceptibles d’elements del marc natural i gaudir de les sensacions que ens proporcionen les vivències personals. Aquesta activitat explica la història de la Mariel, una nena que perd el seu peix imaginari, en Marmarà. Una nit, després de tancar els llums, la Mariel fa un recorregut per tots els mars del món per trobar-lo, i viu aventures sensacionals que li faran adonar-se que ja no el necessita .... s’està fent gran.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada